Праваслаўныя вернікі святкуюць Праабражэнне Гасподняе
09:03 | 19 жніўня | 2022
Праваслаўныя вернікі сёння адзначаюць адно з дванаццаці найважнейшых хрысціянскіх святаў - Праабражэнне Госпада Бога і Спаса нашага Ісуса Хрыста
Незадоўга да сваіх пакут Ісус ўзышоў разам з трыма бліжэйшымі вучнямі - Якавам, Янам і Пятром - на Фаворскую гару памаліцца. Там ён паўстаў перад імі пераўтвораным, каб раскрыць сваю Боскую сутнасць. "І перамяніўся перад імі: і зазьзяла аблічча ягонае, як сонца, адзення ж яго зрабіліся белымі, як святло", - гаворыцца ў Евангеллі. У той момант усіх прысутных святлом азарыла воблака, з якога яны пачулі словы: "Гэты ёсьць Сын мой любасны, якога я ўпадабаў. Яго слухайце".
Сваім ператварэннем Збаўца паказаў людзям, якімі стануць яны ў будучым жыцці, у Царстве Нябесным, і як зменіцца тады ўвесь зямны свет.
Са святам Праабражэння звязаны старажытны звычай - дабраслаўляць плады новага ўраджаю. У Беларусі гэта, як правіла, яблыкі. Таму ў народзе свята называюць Яблычным Спасам (а таксама Спасам "на гары" і другім Спасам). Раней лічылася, што да Яблычнага Спаса садавіна ўжываць у ежу не пакладзена. І толькі пасля асвячэння ў царкве іх прыносілі дадому і разгаўляліся. На выратаваў у многіх месцах асвячоныя ў царкве яблыкі неслі на могілках, дзе кожнаму сваяку клалі на магілу па адным плёну.
У гэты дзень асвячэннем яблыкаў і мёду залагоджваюць надыходзячую восень. Сярод усіх пладовых дрэў яблыня асабліва ўшанаваная ва ўсходніх славян. Яна не толькі сімвалізуе жыццё, вечнасць і неўміручасць, лічылася, што яна можа надзяліць гэтым і чалавека, адарыўшы яго пладамі.
"Спас" тлумачылі і па сугучнасці з дзеясловам "спаць". Лічылася, што зямля ў гэты дзень спіць, трывожыць яе сон, а таму і працаваць нельга. У гэты дзень у даўніну было прынята адорваць абяздоленых людзей усім, чым можна, з сабранага ўраджаю. Народная мудрасць абвяшчае: "На другі Спас і жабрак яблык з'есць", "Са Спаса-Ператварэння надвор'е зменьваецца!", "Прыйшоў другі Спас-бяры рукавіцы пра запас".
Яблычны Спас яшчэ называюць Асяніны. На яго прыпадае сустрэча восені. Ночы з гэтага дня становяцца халадней, пачынаецца Адлёт буслоў. Калі буслы збіраліся на поўдзень за тыдзень перад Спасам, гэта азначала, што раней прыйдзе зіма і будзе марознай, а вясна - цёплай; калі пасля Спаса - восень будзе цёплай, зіма позняй, а вясна - халоднай.
Сваім ператварэннем Збаўца паказаў людзям, якімі стануць яны ў будучым жыцці, у Царстве Нябесным, і як зменіцца тады ўвесь зямны свет.
Са святам Праабражэння звязаны старажытны звычай - дабраслаўляць плады новага ўраджаю. У Беларусі гэта, як правіла, яблыкі. Таму ў народзе свята называюць Яблычным Спасам (а таксама Спасам "на гары" і другім Спасам). Раней лічылася, што да Яблычнага Спаса садавіна ўжываць у ежу не пакладзена. І толькі пасля асвячэння ў царкве іх прыносілі дадому і разгаўляліся. На выратаваў у многіх месцах асвячоныя ў царкве яблыкі неслі на могілках, дзе кожнаму сваяку клалі на магілу па адным плёну.
У гэты дзень асвячэннем яблыкаў і мёду залагоджваюць надыходзячую восень. Сярод усіх пладовых дрэў яблыня асабліва ўшанаваная ва ўсходніх славян. Яна не толькі сімвалізуе жыццё, вечнасць і неўміручасць, лічылася, што яна можа надзяліць гэтым і чалавека, адарыўшы яго пладамі.
"Спас" тлумачылі і па сугучнасці з дзеясловам "спаць". Лічылася, што зямля ў гэты дзень спіць, трывожыць яе сон, а таму і працаваць нельга. У гэты дзень у даўніну было прынята адорваць абяздоленых людзей усім, чым можна, з сабранага ўраджаю. Народная мудрасць абвяшчае: "На другі Спас і жабрак яблык з'есць", "Са Спаса-Ператварэння надвор'е зменьваецца!", "Прыйшоў другі Спас-бяры рукавіцы пра запас".
Яблычны Спас яшчэ называюць Асяніны. На яго прыпадае сустрэча восені. Ночы з гэтага дня становяцца халадней, пачынаецца Адлёт буслоў. Калі буслы збіраліся на поўдзень за тыдзень перад Спасам, гэта азначала, што раней прыйдзе зіма і будзе марознай, а вясна - цёплай; калі пасля Спаса - восень будзе цёплай, зіма позняй, а вясна - халоднай.